Už nemusíte kupovat čínu, když chcete dobrou cenu!

Čtyřkolky Tišnov - sezóna 2019 nám skončila a nezbývá, než ji zhodnotit a těšit se na sezonu novou.

Před startem letošního seriálu závodů OFM mě nebylo vůbec jasné, jak tak velký tým bude společně fungovat. Emoce jsou na závodech všudypřítomné a nevyhnou se nikomu, jeden jede pomaleji, druhý je rychlejší, ten první neuhýbá a já se celkem bál, aby se mi v depu nehádali…. Ale pohoda, 7 jezdců a fungovalo to! Myslím, že se ukázalo jako přínosné spojit zkušené závodníky se začínajícími, jedni druhé motivovali a výsledky byly vynikající. Po druhý rok jsme ovládli obě kategorie 4x4 a rovněž i pětistovky (tam dokonce double), přičemž se Michal velmi úspěšně etabloval v mistrovských sportkách. Ze 7 jezdců tak bylo na výsledném pódiu Mistrovství ČR OffROAD Maratonu 5 závodníků, přičemž jsme získali 3 první místa, jedno druhé a jedno třetí. Adam Bezděk jen tak mimochodem vyhrál německý seriál GCC a Michal si odskočil na závod polské Super Rallye pro třetí místo. Adam v letošním roce prokázal, že dozrál ve vynikajícího jezdce a také se hodně naučil o tom, že nejen rychlostí a fyzičkou je závodník živ. Obojí je potřeba, ale je nutno u toho také přemýšlet, protože pokud jezdec jede takzvaně hlavou, šetří techniku i ty fyzické síly a ve výsledku je rychlejší. I když letošní mistrovská třída 4x4 v OFM nebyla příliš obsazená, Adam po celou sezónu sváděl boje s Milanem Laminem a pokud přišla nějaká chyba, jako třeba při tankování v Jihlavě, Milan mu dal okamžitě znát, kdo takové zaváhání dokáže patřičně využít. Nakonec ale Adam i přes problémy v Hodoníně a posledním závodě v Ředhošti vše ustál a připsal si celkové prémiové vítězství v mistrovské třídě čtyřkolek 4x4 Mistrovství ČR OffROAD Maratonu. V kontrastu s domácím seriálem, byl německý Cross Country seriál GNC početněji více obsazený, ale právě tady se Adam Bezděk ukázal jako zkušený jezdec, sérií počátečních vítězství si vytvořil dostatečný bodový náskok a díky tomu mohl jet zbytek seriálu už jen na pohodu a nemusel riskovat zranění, třeba při souboji s anglickou hvězdou Jasonem Wildmanem, několikanásobným britským mistrem 4x4, který naskočil na jeden závod, a vzdorovat mu v těžkém mokrém terénu bylo takzvaně o hubu. Adam však vše zvládl na jedničku a raději dojel druhý, čímž si upevnil celkovou pozici a bylo z toho jasné seriálové prvenství v GCC Cross Country Meisterschaft. Velkou neznámou pro mě byl před letošní sezonou start Michala Vágnera v kategorii sportovních čtyřkolek 4x2. No ono to nebylo otazníkem jen pro mě, jistý si nebyl ani Michal a skeptičtí byli všichni, kdo se kolem závodů pohybují a o tomto kroku věděli. Ale po 5 vítězných sezonách v OFM v mistrovské třídě 4x4 Michal už neměl velkou motivaci a mě se zrovna také nechtělo sledovat bratrovražedný boj s Adamem. A tak jednoho deštivého večera, tři týdny před startem seriálu přilítl Michal ke mě do Malhostovic a tam stála lehce okopaná KTM 505. Po chvilce obcházení a hodně dlouhé chvíli pokusů o nastartování Michal vyrazil v slabě osvětlený areál kolchozu, kátéémka si párkrát ve tmě zařvala a pak se ke mně přiřítil ve driftu se zvedajícími se předními koly a s jitrnicí ve tváři - ty pi.o to jede, řekl jen…. A tak se z Michala stal sportkař! No a týden před startem na Šiklandu se ještě podařilo sehnat postarší 525 po renovaci a bylo vystaráno. První závod ale nebylo nic moc, projevily se technické nedostatky a jezdecká nevyzrálost, v Jihlavě už ale Michal stál na druhém místě na bedně a dal jasně najevo hvězdě seriálu Martinovi Miřejovskému a jeho mladému pronásledovateli Radku Poršovi, kdo je bude v průběhu sezóny vytrvale popichovat. Vytrvale píšu úmyslně, protože v této kategorii je spoustu velmi rychlých mladých jezdců, kteří umí nejrychlejší dvojici popíchnout, ale schází jim právě ta vytrvalost. A tak díky své vytrvalosti Michal překonal tři problematické závody a vynikajícím pódiovým umístění ve zbývajících 5 závodech si tak zajistil celkové třetí místo v elitní kategorii mistrovských čtyřkolek 4x2 Mistrovství ČR OffROAD Maratonu. Radomír Beneš sice patří mezi zkušené jezdce, ale v jeho přestávkami poznamenané kariéře mu stále scházela ta nejvyšší meta. A tak se do toho v letošní sezoně obul, přijel na všechny závody, podal vždy výkon na 100% a vždy zvítězil! Zdálo by se pohoda, ale jsou to závody a třeba v Jihlavě musel řádně zabodovat, protože se před něho hned na začátku přehnali tři soupeři a musel tvrdě bojovat o každé místo, když se dral dopředu. Nebo ve Vřesové, kde si před startem přibouchl pravý palec mezi dveřmi auta a pak nastupoval s obraženým, modrajícím a pro čtyřkolkáře nejdůležitějším prstem do nejtěžšího, čtyřhodinového maratonu sezóny – vítězného závodu! Nebo v Hodoníně, prasklá pružina zadního tlumiče, čtyřkolka padla na zadek a sbírala na nerovném terénu jeden náraz za druhým. Samozřejmě tyto nárazy sbíraly i Radkovi nohy a záda…, ale opět vítězný konec. A tak si právem na vyhlášení odnesl konečně to nejvyšší ocenění v pohárové třídě nad 500 ccm, v Mistrovství ČR OffROAD Maratonu. Radek Šikula v loňském roce vybojoval v OFM první místo v pohárových pětistovkách a tak se letos vydal do obsahově vyšší třídy. Díky svým zkušenostem a hlavně vytrvalosti dokázal v průběhu sezony, i přes občasné problémy s technikou, krýt záda Radomíru Benešovi a usídlil se v celkovém hodnocení bezpečně na druhém místě. Krásný byl jeho výkon zejména ve čtyřhodinovce ve Vřesové, kde nedal konkurenci šanci a dojel po 4 hodinách 4 minuty za Radomírem, ale zajel nejrychlejší kolo ve své třídě, což byl současně po Adamovi druhý čas ve čtyřkolkách 4x4! Připomínám jen, že Radek sedlal Renegade 650 XXC. Bohužel zářijový zájezd do Rumunska mu v jednom výjezdu přinesl utržený stehenní sval a tím nejen předčasně ukončenou dovolenou, ale i předčasně ukončenou sezónu v OFM, kde se propadl celkově na 6. místo! Škoda toho, příště budeme v Rumunsku raději vybírat lehčí, začátečnické trasy. Tomáš Valenta nastupoval do letošní sezony v poháru do 500 ccm OFM jako naprostý začátečník, od začátku tvrdil, že mu nejde o výsledek, ale že se chce jen svézt. A tak zdatně sekundoval zkušenějšímu Liboru Valeriánovi, který mu předváděl školení na úrovni a protože výuka staršího jezdce byla velmi kvalitní (jako třeba kapitola o vnitřku zatáčky v Milovicích), Tomáš se neustále zlepšoval a díky svému mládí, klidnému stylu a také závodnímu štěstí (protože závodní smůla postihla právě Libora) převzal vedoucí štafetu ve třídě, kterou už do konce sezony nepustil a získal tak ve své první sezoně vítězství v kategorii pohár čtyřkolky do 500 ccm Mistrovství ČR OffROAD Maratonu. Nutno ještě dodat, že Tomovu vítězství v posledním závodě v Ředhošti přihlížel nejen jeho táta, ale z kočárku i jeho mrňavá dcera Eliška, pro rok 2020 tak plánuje úplně jiné vozidlo než čtyřkolku. Libor Valerián patří mezi ty starší jezdce, kteří odmítli údaj v občance a směle vzdorovali věku, bolesti těla a v kategorii čtyřkolek do 500 ccm hlavně hejnu malých, „drzých“, ale na svých 250 ccm sportkách neuvěřitelně rychlých dětí 12 – 14 let. Ony totiž pravidla v této třídě umožňují start čtyřkolek 4x4 do 500 ccm, 2x4 automat do 360 ccm a 2x4 manual do 250 ccm. A tak ti nejlepší starší junioři v zelených vestách po té, co skončí jejich kratší závod, pokračují dál a jsou klasifikováni ve třídě do 500 ccm. A takový Tadeáš Rejdík nebo Radim Sedlák za to umějí řádně vzít, přičemž dynamika lehoučké Yamahy 250 ccm je o dost větší jak u Outlanderu 500 4x4, natož se stokilovým chlapem bojujícím se všemi neduhy, co věk a život přináší. Libor je ale známý dříč, držel si od začátku průběžně první místo, průběžně také školil Toma, odrážel hejna mladých na sportkách, ale závodnické štěstí v druhé části sezony nestálo zrovna při něm. Hodonín dojel navzdory srdeční arytmii, Janovice s volným kontaktem na baterii a v Ředhošti dostal katapultovou ránu od sportky. Libor vše ve zdraví ustál a získal titul 1. vícemistra (2. místo) ve třídě čtyřkolky do 500 ccm Mistrovství ČR OffROAD Maratonu. Libor Valerián oznámil letos ukončení své závodní kariéry, měl by nadále s námi jezdit po závodech v roli záchranáře. Zůstává ale po něm silná vzpomínka jezdce gentlemana, neváhajícího v závodu zastavit a pomoci soupeři, jsem rád, že ho mohu počítat mezi své přátele! Jan Suchomel patří mezi další nováčky, z číňana přesedlal na maloobjemového Canama (bývalý stroj Radka Šikuly) a v kategorii do 500 ccm sbíral své první závodní zkušenosti. Bohužel hned v 1. závodě na Šiklandu si vyzkoušel, co to znamená, když tě mulda nakopne a s pochroumanými zápěstními kůstkami měl na dva měsíce utrum. Naskočil zpět až v Milovicích, ale bylo to spíše trápení s bolestivým zápěstím a po vynechání dalšího závodu v Dobřanech bylo jasné, že tato sezona nebude pro Honzu příliš úspěšná. Nicméně zbytek sezony bojoval dál, ve Vřesové se vyučil o tom, že v Míškovicích není úspěšným čtyřkolkářem jen Adam Bezděk, ale že musí počítat i s vanovým inovátorem Michalem Gazdou, v Janovicích se obeznámil s tím, že výfuk přidělaný na vrut do dřeva věčně nevydrží a v Ředhošti se zase přesvědčil, že zastavit rozjetou sportku Outlanderem není nejlepší nápad. Šesté místo v seriálu OFM je pro Honzu výzvou aby v dalším roce zúročil vše, co se v letošním naučil! Z pohledu týmu byla sezóna super úspěšná, byli jsme vidět, vítězili jsme a zvládli jsme i neúspěchy, podařilo se nám oslovit sponzory a získat prostředky pro naši činnost. Tým Čtyřkolky Tišnov se stal pojmem a každý z našich soupeřů ví, že s našimi jezdci musí počítat. Já jsem rád, že se mi konečně podařilo zajistit právní subjektivitu a tým se stal zapsaným spolkem. Učili jsme se letos poprvé hospodařit se společnými penězi, jezdci se učili psát reporty ze závodů, Adam se naučil nosit i předepsanou čepici. Díky finančním prostředkům sponzorů a jejich podpoře se nám podařilo pokrýt část jezdeckých nákladů a pro jezdce kupující nové čtyřkolky byl zajištěn zajímavý nákupní bonus. V týmu přibyla Kateřina Pokorná, díky čemuž jezdci získali perfektní posilu v depu při tankování, signalizaci, výměně brýlí a já tak nafasoval do dodávky hlídání vzdálenosti, hlídání pruhů, hlídání pozornosti řidiče… prostě Káťa je všestranná a všichni ji máme za to rádi! Pro sezonu 2020 musíme ještě upřesnit závodní obsazení, je nutno také pokračovat v práci se sponzory a zajistit další prostředky pro naši činnost. Osobně bych do týmu uvítal i nějaké začínající juniorské jezdce, aby ti starší a zkušení mohli předávat své zkušenosti mladší generaci, protože pak to vše má svůj smysl. Uvidíme, jak to bude s účastí v polském seriálu Super Rallye, ale pro Adama by to mohla být nová motivace – vše záleží na kalendářích, které ještě nemáme k dispozici. Každopádně bych všem zúčastněným chtěl poděkovat za sezonu 2020, Radkovi Bezděkovi s Janou „Madame“ Tománkovou za vytrvalost a trpělivost, Veronice Suchomelové za odolnost, Anetě Březinové za tolerantnost, Pavlíně Benešové, Haně Douškové, Vlastě Sauerové za laskavost a vzkázat Simoně Valeriánové – Simčo jsme všichni s tebou!!!J Za Dream Team Čtyřkolky Tišnov v úctě ke všem soupeřům Karel Volavý #ctyrkolkytisnov #tisnovskepivo #olbena #hotelovymed #canam #bce #tradepro #galaxy4bike #mazivakapaliny #printo #repelentpredator #reznictviusvandu #belicar #kominictvimancik

 

contents ©2019 ctyrkolky-tisnov.cz